In gesprek met... Ate, Elsbeth & Nadja

De leden van de Academy kunnen nog tot en met zondag 24 september hun stem uitbrengen voor de winnaars van de Gouden Kalveren. Hoe pakken stemmers dat stemmen eigenlijk aan? Deze week vroegen we het aan actrice Nadja Hüpscher, editor Elsbeth Kasteel en regisseur, scenarioschrijver en producent Ate de Jong.

Je mag in deze ronde je stem uitbrengen in alle categorieën. Hoe pak je dat aan? 

Elsbeth: "Ik pak het eigenlijk heel intuïtief aan. Wat voel en wat zie ik? Ik stem op wat voor mij voelt als de beste film en ik stem uiteraard alleen in categorieën waarvan ik alle films heb kunnen zien."
Ate: "Eerst kijk ik bij elke categorie welke films ik wel en vooral welke ik nog niet gezien heb. Dan kies ik welke films ik nog zal gaan zien. En vervolgens, voordat ik definitief stem, ga ik per categorie kort door de film om mijn geheugen op te frissen. Het enige criterium is wat op mij het beste en vooral meest overtuigend overkomt. Daarbij is het, vind ik, belangrijk om te concentreren op de categorie en niet afgeleid te worden door de film als geheel. Een film met een slecht verhaal kan toch een geweldig acteur hebben. Het is niet zo makkelijk om je overall gevoel over een film uit te bannen. Tenslotte krijgt de grip van een succesfilm ook meer werk dan de grip van een flop."
Nadja: "Ik denk dat het toch op gevoel gaat. Ik heb bijna alles gezien en had al favorieten. Sommigen zitten er niet bij, dus dan denk ik meestal: Oh ja! Die was ook heel goed. Het blijft een raar fenomeen het acteren zo te raten. Er zijn drie goede mensen uitgekozen en dan moet je daar tussen kiezen. Terwijl ze alle drie echt goed zijn in die film. Je gunt het ze allemaal om een andere reden. Die doet het ontzettend goed, die is een ontdekking, die heeft eindelijk een kans gekregen iets te laten zien. Er zitten ook goede kleine rollen in films die weinig mensen hebben gezien. Ik denk wel dat die acteurs een beetje pech hebben. Het blijven prijzen voor iets dat niet echt meetbaar is. Zo’n kalf is gewoon super en anders heb je vette pech."

Ben je van plan om in alle categorieën je stem uit te brengen? 
Nadja: "Nee, ik heb niet alle films gezien."
Elsbeth: "Dat hangt ervan af of ik de betreffende films gezien heb. Als dat het geval is dan stem ik!"
Ate: "Nee, als ik niet alle films in een categorie gezien heb, dan stem ik niet. En ook bij een enkele categorie waar mijn interesse niet erg hoog ligt, stem ik liever niet. Bijvoorbeeld bij muziek. Over het algemeen vind ik filmmuziek kattengejank en totaal overbodig. Muziek is in mijn oren volledig overschat. Nou, zo'n houding is geen geweldige basis om te stemmen, dus dat blijft blanco. Dit jaar was er voor mij ook een categorie waarin ik geen van de genomineerden werkelijk boven het minimum niveau uit vond komen, dus ook dan stem ik niet. Op de rest stem ik dus wel. Met veel plezier."

Hoe bekijk je de films? 
Ate: "Elke film zie ik in de bioscoop of in mijn huisbioscoop met een doek van 4.5 x 2.5 meter. Speelfilms hoor je groot te zien en het liefst met een publiek!"
Elsbeth: "Sommige films heb ik in de bioscoop gezien en andere kijk ik thuis. Thuis bekijk ik films altijd op groot scherm via de beamer."
Nadja: "Ik bekijk de meeste films ’s avonds, thuis en op redelijk groot beeld. Ik heb er een paar in de bioscoop gezien, vaak als er vrienden in zaten of als ik heel benieuwd was. Vooral de films die ik om 10.00 uur 's ochtends in de bioscoop zag, kwamen het best tot hun recht."

Overleg je met collega-stemmers over je keuzes? 
Elsbeth: "Ik heb af en toe gesprekken over films met collega's. Over waarom we films wel of niet goed vinden, wat volgens ons beter kan of wat goed in elkaar zit."
Ate: "Het gebeurt wel eens dat je met een bevriende filmmaker over andere films praat, maar meer algemeen. Ik vind het niet juist om anderen te raadplegen en daarmee mijn stem te beïnvloeden. Maar als iemand mij belt om mij te raadplegen, dan lul ik ze natuurlijk de oren van hun hoofd!"
Nadja: "Ik overleg niet met collega-stemmers over mijn keuzes. Ik spreek natuurlijk veel acteurs dus als iemand opvalt bespreek je dat wel. Daarnaast zit ik op de Scriptacademy om scenario's te leren schrijven, dus dan moeten we soms als opdracht een film bekijken en gaan we het daar over hebben. Ik moet vooral leren om analytisch te kijken en niet al te emotioneel te worden als ik iets heel goed of heel slecht vind. Om een scenario te kunnen schrijven, moet je weten hoe een script wordt opgebouwd en als je een goede film ziet is het leuk te ontrafelen waarom het script zo goed werkt. Natuurlijk kan er altijd nog van alles mis gaan met een goed script. Daarom is film zo mooi. Als iets heel goed is, is het de samenwerking van alle departementen."

  • Gouden Kalveren 2017 uitgereikt!
    Op vrijdag 29 september werd de 37e editie van het Nederlands Film Festival feestelijk afgesloten… Lees meer »
  • In gesprek met... Ate, Elsbeth & Nadja
    De leden van de Academy kunnen nog tot en met zondag 24 september hun stem uitbrengen voor de winnaars… Lees meer »
  • NFF opent met de uitreiking van het eerste Gouden Kalf
    Op woensdag 20 september werd de 37e editie van het Nederlands Film Festival feestelijk geopend… Lees meer »
  • De DAFF Brainroom was weer een succes!
    Op maandag 18 september vond er weer een DAFF Brainroom plaats. De Brain Room is een initiatief… Lees meer »
  • Filmmaker Ate de Jong verkozen tot Artist In Residence 2017
    Filmmaker Ate de Jong is door het Raindance Film Festival verkozen tot Artist in Residence 2017.… Lees meer »
  • In gesprek met... Boris, Saskia & Willem
    Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? Deze week vroegen we het aan documentairemaker Boris Gerrets,… Lees meer »
  • Nominaties Gouden Kalveren 2017
    Op vrijdag 1 september werden in het Ketelhuis de nominaties bekend gemaakt voor de Gouden Kalveren… Lees meer »
  • In gesprek met... Bobby & Suzanne
    Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? Deze week vroegen we het aan regisseurs Bobby Boermans (fictie)… Lees meer »
  • In gesprek met... Thomas & Arno
    Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? Deze week vroegen we het aan Arno Willemstein (sound designer)… Lees meer »
  • In gesprek met... Merlijn & Menno
    Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? Deze week voelden we Merlijn Snitker (componist) en Menno… Lees meer »