In gesprek met... Bobby & Suzanne

Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? Deze week vroegen we het aan regisseurs Bobby Boermans (fictie) en Suzanne Raes (documentaire).

Heb je beoordelingscriteria voor jezelf opgesteld? Wat geeft voor jou de doorslag om een film wel of niet te selecteren?
Suzanne: Voor mij is het belangrijkste criterium dat ik geraakt of verrast wordt door een film. Ik voel me niet verplicht om een hele film uit te kijken. Als ik binnen een kwartier niet gegrepen ben, denk ik dat de film geen prijs verdient. Maar, er zijn er genoeg bij waar ik wel tot het einde geboeid ben. 
Bobby: In eerste instantie luister ik altijd naar mijn gevoel. Een film kan technisch nog zo slecht zijn, maar als ik word geraakt, vergeef ik de makers alles. Word ik een wereld ingezogen, beklemt het me, word ik bang, maakt het me aan het lachen, zet het me aan het denken, et cetera. Zolang het maar iets met mij doet. In tweede instantie kijk ik naar wat een film beoogt te zijn en of dat is gelukt. In derde instantie kijk ik naar de technische uitvoering. Is de film consistent of juist vooruitstrevend in zijn vertelling? Is het met een visie gedraaid en vormgegeven? Wat is de productionele inzet? Zitten de vakdisciplines op één lijn? Zit er een ambitie, passie en durf in? Het mooie is dat dit per film, per budget en per genre altijd verschilt. Dat maakt het stemmen ook zo leuk.

Hoe kijk je films?
Bobby: Het liefst zie ik ze op een IMAX-scherm in Pathe Arena met een grote bak popcorn en een liter cola. En dan wegzakken en compleet verdwijnen. Ik vind het ontzettend belangrijk dat films op het allerhoogste niveau en met de allerhoogste technische kwaliteiten worden vertoond. Dat is immers hoe de filmmakers het ooit bedoeld hebben en waar ze zo hard voor gewerkt hebben. Als het me niet lukt om films in de bioscoop te zien dan kijk ik ze online via Picturepipe met m’n oordopjes in, het licht uit en een bak chips op schoot.

Hoe ver ben je op dit moment?
Suzanne: De meeste Nederlandse documentaires heb ik al gezien op het IDFA, tijdens het IFFR of online. Ik vind het heel goed dat je door het nieuwe systeem een extra prikkel hebt om echt de hele oogst te bekijken, of dat je dat in ieder geval probeert... Maar dan heb ik het vooral over documentaires. Wat betreft de Nederlandse speelfilms loop ik echter ver achter, maar daar kan ik als documentairemaker in de eerste stemronde niet op stemmen. Ik verheug me erop om straks de genomineerden te bekijken.
Bobby: Ik denk dat ik nu ongeveer 65% van de films gezien heb. Ik kijk het hele jaar door en zie ze meestal op de première zelf. Het is je vak dus dan vind ik ook dat je het aan jezelf verplicht bent om te gaan als je een uitnodiging krijgt. Bovendien zie je al je vrienden en collega’s weer, is het hartstikke gezellig en leer je van elke film die je ziet. Ook als het niet je eigen smaak is. Daarnaast zie ik er naar uit om de rest van de films die ik nog niet heb kunnen zien te gaan bekijken, zoals Verdwijnen, Waldstille en Broers. Ik heb daar ook echt tijd voor gemaakt dus ik weet dat ik er echt voor kan gaan zitten om ze binnen te laten komen.

Is de keuze tot dusver lastig?
Bobby: Op zich niet. Het wordt pas lastig als een film technisch, productioneel of kwalitatief zo ontzettend goed is, maar een kleiner verhaal je misschien persoonlijk meer kan raken. Dan moet je goed naar je gevoel luisteren en eerlijk zijn naar jezelf toe.
Suzanne: Nee, maar wat ik wel heel jammer vind, is dat de camera- en geluidsmensen en editors van documentaires vaak niet tot de top drie in de vakprijzen doordringen. De crews waar ik mee werk horen tot de absolute top in zowel vakmanschap, artisticiteit als vindingrijkheid. In de montage wordt de documentaire geschreven. Ik vind montages van documentaires vaak veel origineler en spannender dan van speelfilms. Toch zie je die namen vaak niet terug in de lijstjes. Kunnen de vakbroeders mij dat eens uitleggen?

  • In gesprek met Bho & Jon
    Net als vorig jaar vragen we leden van de Academy naar hun ervaringen met het stemmen voor de Gouden… Lees meer »
  • DAFF-lid Wouter van Luijn overleden
    Met onze vakgenoten zijn wij intens verdrietig over het overlijden van DAFF-lid Wouter van Luijn. Lees meer »
  • De Matchmaker: Vertoning & Nagesprek
    In het kader van de Gouden Kalf Competitie organiseert de DAFF een aantal nagesprekken bij filmvertoningen… Lees meer »
  • De Achtste Dag: Vertoning & Nagesprek
    In het kader van de Gouden Kalf Competitie organiseert de DAFF vanaf 22 mei tot en met 18 juli een… Lees meer »
  • La Holandesa: Vertoning & Nagesprek
    In het kader van de Gouden Kalf Competitie organiseert de DAFF vanaf 22 mei tot en met 18 juli een… Lees meer »
  • De DAFF Brainroom van april
    Op maandag 9 april vond er weer een DAFF Brainroom plaats. De Brainroom is een plek waar vrijuit… Lees meer »
  • DAFF Diner: Jonge makers
    Op donderdag 8 februari vond er weer een DAFF Diner plaats. Deze keer werd, onder leiding van editor… Lees meer »
  • De DAFF Brainroom van december
    Op maandag 18 december vond er weer een DAFF Brainroom plaats. De Brainroom, een initiatief van… Lees meer »
  • Gouden Kalveren 2017 uitgereikt!
    Op vrijdag 29 september werd de 37e editie van het Nederlands Film Festival feestelijk afgesloten… Lees meer »
  • In gesprek met... Ate, Elsbeth & Nadja
    De leden van de Academy kunnen nog tot en met zondag 24 september hun stem uitbrengen voor de winnaars… Lees meer »