In gesprek met... Boris, Saskia & Willem

Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? Deze week vroegen we het aan documentairemaker Boris Gerrets, regisseuse Saskia Diesing en acteur Willem Voogd.

Je mag in deze ronde je stem uitbrengen in alle categorieën. Hoe pak je dat aan? 
Willem
: Ik probeer zoveel mogelijk te stemmen op wat ik mooi vind en kan waarderen. Van alle categorieën heb ik van acteren de meeste kennis. Daar kan ik dan ook de meest onderbouwde meningen over geven. Bij de andere categorieën maak ik toch meer m’n keuze op basis van gevoel. Ik ga niet met schema’s zitten en voors en tegens zitten wegstrepen tegen elkaar.
Saskia: Harde beoordelingscriteria heb ik niet, maar bij elke afzonderlijke categorie zijn er wel factoren van belang die de doorslag geven. Wat betreft de categorie Regie is de keuze snel gemaakt deze keer: van de regisseurs die ik zelf had voorgedragen voor nominatie is er namelijk maar ééntje op de lijst met genomineerden terecht gekomen. Bij categorieën als Camera, Montage en Production Design let ik met name op de vertaalslag van het centrale thema van de film naar de beeldtaal. Is er sprake van een heldere visie op de vorm(geving) en staat die in dienst van de vertelling? En wordt er ruimte geboden voor de verbeeldingskracht van het publiek? Bij de acteurs vind ik het zo jammer dat er weinig aandacht en erkenning is voor degenen waarbij de rol geen realistische speelstijl vereist. Jammer dus dat er ook dit jaar weer geen komedie acteurs zijn genomineerd die vaak uitblinken in timing en fysiek en direct spel. Ik heb er namelijk heel wat voorbij zien komen dit jaar. Als het gaat om de beste film kijk ik naar het risico dat de producent heeft durven nemen. Een film waarvan de thematiek, de geschiedenis of het gekozen perspectief weerbarstig is en het verhaal complex, maar waarvan de makers tóch de moed hebben gehad om door te zetten. 

Ben je van plan om in alle categorieën je stem uit te brengen?
Boris
: Ik ga proberen alle genomineerde films te zien, maar ik volg een lijst van categorieën die voor mij persoonlijk prioriteit hebben.
Willem: Het liefst stem ik op alle categorieën, maar als ik niet genoeg films heb gezien en dus geen goed oordeel kan geven, dan onthoud ik me van stemming. Dat is me vorig jaar bijvoorbeeld gebeurd.
Saskia: Sounddesign vind ik behoorlijk lastig moet ik eerlijk bekennen, vooral omdat ik de films voornamelijk thuis kijk en ik het geluid eigenlijk niet goed kan beoordelen daar. En van de documentaires moet ik alles nog kijken dus ik hoop dat ik daar nog genoeg tijd voor heb, anders sla ik die deze keer over. 

Hoe bekijk je de films?
Willem
: In de bioscoop komen de films het meest tot hun recht, maar daar heb ik niet altijd de tijd voor, dus dan wordt het vaak thuis op m’n beamer kijken.
Boris: Helaas moet ik de meeste films thuis bekijken.
Saskia: Ik bekijk de films thuis. Het liefste in bad! Bij een aantal films betekent dit dat het water koud is voordat de film is afgelopen, maar over het algemeen is het een hele ontspannen manier van film kijken. En als het te eng wordt of ik moet heel erg huilen dan duik ik gewoon even onder water.

Overleg je met collega-stemmers over je keuzes?
Boris
: Nooit. Bij het jureren hoort dat je zelf tot een standpunt moet komen. En als je over een film twijfelt, dwingt het je om dieper na te denken over de subjectieve aspecten.
Willem: Ik ga niet actief met anderen mijn stem overleggen, dat vind ik toch meer iets voor mezelf. Ik heb het wel vaak met collega’s en vrienden over Nederlandse films, maar dan is het omdat iemand er net eentje heeft gezien en we daar graag over discussiëren. Dat heeft meer met de liefde voor acteren en films te maken, dan met het mogen stemmen.
Saskia: Ik overleg mijn keuzes wel met een aantal mensen. Maar ik discussieer ook graag met mijn studenten over de films. Die hebben vaak een opvallend frisse blik en rake analyses is mijn ervaring.

  • Nominaties Gouden Kalveren 2018
    Op dinsdag 4 september maakten DAFF-lid Yannick van de Velde en Silvia van der Heiden, directeur… Lees meer »
  • Projecten gezocht voor de nieuwe DAFF Brainroom
    Ben je bezig met een project waar je advies en input van mede-makers bij kunt gebruiken? Stuur het… Lees meer »
  • In gesprek met Manoushka & Tanya
    Hoe kijken je collega-stemmers de films het liefst en wat geeft voor hun de doorslag om een kandidaat… Lees meer »
  • In gesprek met Bho & Jon
    Net als vorig jaar vragen we leden van de Academy naar hun ervaringen met het stemmen voor de Gouden… Lees meer »
  • DAFF-lid Wouter van Luijn overleden
    Met onze vakgenoten zijn wij intens verdrietig over het overlijden van DAFF-lid Wouter van Luijn. Lees meer »
  • De Matchmaker: Vertoning & Nagesprek
    In het kader van de Gouden Kalf Competitie organiseert de DAFF een aantal nagesprekken bij filmvertoningen… Lees meer »
  • De Achtste Dag: Vertoning & Nagesprek
    In het kader van de Gouden Kalf Competitie organiseert de DAFF vanaf 22 mei tot en met 18 juli een… Lees meer »
  • La Holandesa: Vertoning & Nagesprek
    In het kader van de Gouden Kalf Competitie organiseert de DAFF vanaf 22 mei tot en met 18 juli een… Lees meer »
  • De DAFF Brainroom van april
    Op maandag 9 april vond er weer een DAFF Brainroom plaats. De Brainroom is een plek waar vrijuit… Lees meer »
  • DAFF Diner: Jonge makers
    Op donderdag 8 februari vond er weer een DAFF Diner plaats. Deze keer werd, onder leiding van editor… Lees meer »