In gesprek met… Sieger en Ashar

Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? We vroegen het aan acteur Sieger Sloot en scenarioschrijver Ashar Medina, die dit jaar voor het eerst zijn stem uitbrengt.

Waarom vinden jullie het belangrijk om mee te stemmen?
Ashar: “Ten eerste is het een eer om deel uit te maken van de academy en zie ik stemmen als een voorrecht. Ten tweede heeft iedereen een andere smaak en vind ik het tof dat de mijne van invloed kan zijn op het Nederlandse filmlandschap. Als ik er aan kan bijdragen dat films en filmmakers die ik bewonder meer erkenning (en daardoor misschien ook meer bezoekers) krijgen, doe ik dat graag.”

Sieger: “Ik vind het een slim systeem om de filmsector nóg professioneler te maken. Het organiseert dat we elkaars werk bekijken en beoordelen, daar kan iedereen alleen maar van leren. En ik heb hierdoor de afgelopen jaren geweldige films gezien, die ik anders denk ik niet gezien zou hebben.”

Wat vinden jullie van de toevoeging van de eerste stemronde?
Sieger: “Het was wel prettig dat de druk een beetje verspreid werd. Het aantal films bleek best een drempel de afgelopen jaren, dus de eerste ronde was met 15 films een stuk beter te doen. Maar ik heb ook het gevoel dat ik wat heb gemist, dus ik ben benieuwd welke films de volgende ronde halen.”

Ashar: “Dit is voor mij de eerste keer dat ik mag stemmen, dus ik ken niet anders.”

Hoe vonden jullie het om op de films te stemmen als geheel i.p.v. op specifieke vakgebieden?
Sieger: “Best ingewikkeld! Ik vroeg me ook af of een slechte film met goede acteerprestaties er dan dus niet doorheen komt. Maar nu ik erover nadenk, dat kwam eigenlijk bijna niet voor, als een film op één vlak goed is, is ie dat vaak op meerdere vlakken. Ik heb het nu maar zo opgevat dat als ik iets noemenswaardigs in de film zag, of het nou scenario, acteerprestaties of muziek was, de film een hogere score kreeg. Uiteindelijk is het eindoordeel altijd een afweging van alle verschillende disciplines samen.”

Ashar: “Ik vond het wel fijn. De eerste keer dat ik een film zie, probeer ik mij als kijker mee te laten slepen door het verhaal, de setting en de personages. Ik kijk dan minder naar de afzonderlijke disciplines en het vakmanschap. Dit zal in de tweede ronde wel het geval zijn en ik zal de genomineerde films dan ook nog een keer bekijken.”

Waar letten jullie op bij het beoordelen van de films?
Ashar: “Als scenarioschrijver is het verhaal voor mij altijd leidend. Hoe origineel is de vertelling? Voor welk perspectief is gekozen en waarom? Wat voel ik bij de personages en de reis die zij meemaken? Een film moet mij meteen pakken. Dat gebeurt vaak al in het eerste kwartier, of helemaal niet. Ik kijk de film dan wel af, maar het komt zelden voor dat ik er dan later alsnog verliefd op word. De films die ik een hoog cijfer geef, spreken mij aan omdat ze mij emotioneren en omdat ik voel dat de makers zichzelf kwijt konden in het verhaal. Ze voelen waarachtig en dat onderscheidt ze voor mij van de rest.”

Sieger: “In eerste instantie kijk ik naar of de film me verrast en boeit. Het genre maakt niet uit, ik hou van elk soort film. Een romcom of een thriller, een arthousefilm of een coming of age verhaal, binnen het genre moet een film me raken en verrassen. En hoe meer je binnen dat genre ziet, bijvoorbeeld het genre waar we de laatste jaren mee worden doodgegooid: romcoms, hoe moeilijker het natuurlijk is om echt verrast te worden. Dus als dat gebeurt, vind ik het ook meteen steengoed.”

Kijken jullie het hele jaar door veel Nederlandse films of gaan jullie in de zomer bingewatchen? 
Ashar: “Ik heb Cineville en een Pathé-pas dus ik zie aardig wat gedurende het jaar. De films die ik had gemist kon ik via de online link bekijken, wat heel nice was om thuis op de bank te doen.”

Sieger: “Ik heb een erg druk jaar gehad, dus ik had me volledig gericht op een zomer vol films. En dat lukt aardig. Een paar films per week kijken, tot nu toe gaat dat prima. Kom maar door met die volgende ronde!”

Maken jullie notities tijdens het bekijken van de films?
Ashar: “De eerste keer kijk ik de films met een open blik, zonder notities te maken. Maar tijdens de volgende ronde zal ik wel letten op de afzonderlijke aspecten. Dan ga ik er waarschijnlijk wel een notitieblokje bij houden.”

Sieger: “Nee, ik kijk de film helemaal uit en dan vel ik het oordeel pas. Maar tijdens het kijken, maak je in je hoofd natuurlijk al een tussenstand: ‘dit scenario is niet al te best’ of ‘wauw, dat camerawerk is niet alleen goed, die montage is ook ijzersterk’. Zo tegen het eind van de film begin ik dan alle voors en tegens op te tellen en een eindoordeel te vormen.”

Overleggen jullie met collega-stemmers over jullie keuzes?
Sieger: “Nee, ik vind het zuiverder om het helemaal zelf te doen. Ik lees ook geen recensies van tevoren. Mijn mening is mijn mening. Het komt wel eens voor dat ik op een draaidag wat vakgenoten over een film spreek, maar hun mening verandert dan niet meer iets aan mijn oordeel. Alleen mijn vriendin kijkt heel soms mee – en die is scenarioschrijver – en dan hebben we het er natuurlijk over: wat vond je goed? Wat was het moment dat je afhaakte? Waarom was dit nou zó goed? Dat is ook leuk om te doen. Maar ook dan blijf ik bij mijn oordeel. Iedereen ziet andere dingen, of vindt een film om een andere reden goed of slecht. 

Ashar: “Een aantal van mijn beste vrienden zijn ook filmcollega's en we hebben het wel terloops over gehad. Ik denk dat er wel meer gesproken zal worden wanneer de nominaties eenmaal bekend zijn.”

Hebben jullie een 10 gegeven aan een van de films?
Sieger: “Dit jaar zat er één 9 bij. Maar ik heb er pas 15 gekeken hè…”

Ashar: “Nee. Er zijn in de lange geschiedenis van de cinema in mijn ogen maar een handvol films die een volle tien verdienen. Ik heb wel twee keer een 8 gegeven, best oké toch? Ik hoop dat ik ooit een 8 mag scoren.”

 

Foto Sieger: To Huidekoper
Foto Ashar: Fernando Barrientos

  • Verslag WRITERSROOM 25 november
    De 4e editie van de WRITERSROOM in Theater Bellevue was een avond met heerlijke filmplannen, getalenteerde… Lees meer »
  • DAFF Brain Room i.s.m VERS
    Op woensdag 13 november vond de tweede DAFF Brain Room van 2019 plaats. De Brain Room is een plek… Lees meer »
  • Gouden Kalveren 2019 uitgereikt!
    Op vrijdag 4 oktober werd het Nederlands Film Festival feestelijk afgesloten met de uitreiking van… Lees meer »
  • OPROEP FILMMAKERS AAN KABINET, FRACTIEVOORZITTERS EN LEDEN VAN DE TWEEDE KAMER
    Lees hier de brief The Circle of Film. Deze brief is gisteren verstuurd naar onder meer de ministers… Lees meer »
  • In memoriam Floris Vos
    Op 28 september 2019 is production designer Floris Vos overleden na een kort ziekbed. Floris was… Lees meer »
  • Genomineerdenbijeenkomst
    Op zaterdag 28 september organiseerden de DAFF en het NFF een besloten bijeenkomst voor alle Gouden… Lees meer »
  • DAFF Diner: Jeugdfilm
    Op 16 september vond in VondelCS een DAFF Diner plaats met het thema 'Jeugdfilm'. Vanwege de vele… Lees meer »
  • Nominaties Gouden Kalveren 2019
    In Utrecht zijn op dinsdag 10 september 2019 de Gouden Kalveren-nominaties bekend gemaakt. De namen… Lees meer »
  • In gesprek met... Stanley & Guido
    Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? We vroegen het aan editor Stanley Kolk (NCE) en cameraman… Lees meer »
  • Rutger Hauer overleden
    Rutger Hauer is overleden. Een van onze weinige wereldsterren, die toch het liefst in een Fries… Lees meer »