In gesprek met... Stanley & Guido

Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? We vroegen het aan editor Stanley Kolk (NCE) en cameraman Guido van Gennep (NSC).

Hoe is de tweede stemronde verlopen voor je?
Guido: De tweede stemronde ging heel snel, omdat ik al bijna alles had gezien.
Stanley: De tweede stemronde was gehaast, ik had de reminder gemist en daardoor bijna de deadline. Gelukkig was ik wel bij en hoefde ik enkel mijn keuze definitief te maken. Wie op 1, 2 of 3 hoorde was daarbij het moeilijkst.

Waarom vinden jullie het belangrijk om mee te stemmen?
Stanley: Ik ben nog steeds erg blij dat we niet meer via een jurysysteem beoordelen, maar juist vanuit de mening van de vakgenoten. Mijn inziens is dat een eerlijkere en consistentere manier van beoordelen.
Guido: Ik denk dat het belangrijk is dat filmmakers elkaars werk zien, zodat ze weten wat de anderen aan het maken zijn en om het niveau van de films hier in Nederland omhoog te krijgen. Daarnaast vind ik het academysysteem veel beter dan een willekeurige jury die besluit. Dit is veel breder en daardoor minder willekeurig, dus ik ondersteun dat graag.

Hoe vonden jullie het om in ronde 1 op de films te stemmen als geheel i.p.v. op specifieke vakgebieden?
Stanley: Ik heb mijn best gedaan om naar het geheel te kijken, maar ik moet bekennen dat ik toch een paar films hoog gewaardeerd heb, juist vanwege een individuele prestatie van bijvoorbeeld een acteur of een editor.
Guido: Ik heb gestemd in de eerste stemronde en stem graag op de volledige film. De hele film moet voor mij werken om losse vakgebieden goed te kunnen maken. En ik ben een filmliefhebber, niet alleen een camerawerkliefhebber omdat ik dat doe als werk.

Waar letten jullie op bij het beoordelen van de films?
Guido: Ik heb altijd dezelfde criteria: als het verhaal me pakt en de acteurs gaaf zijn in hun rollen, dan kijk ik door. Als dat niet zo is begin ik na 20 minuten aan de volgende film. Hetzelfde geldt voor documentaires. Daar zitten veel standaard TV docu's bij, die kunnen wel wat funkier. 
Stanley: Ik vind over het algemeen films die brutaler of spannender dan gebruikelijk durven te vertellen, interessanter dan films die netjes verteld worden. Zelfs als die films heel goed gemaakt zijn. Liever meesterlijk mislukt dan braaf binnen de lijntjes gekleurd, is dus mijn graadmeter.

Kijken jullie het hele jaar door veel Nederlandse films of gaan jullie in de zomer bingewatchen? 
Stanley: Ik kijk het hele jaar door, maar dat had in mijn geval vanwege de voorselectie niet zoveel zin. Daardoor zat ik ook vanwege de latere start van het viewingsysteem nog flink te bingewatchen.
Guido: Ik kijk het hele jaar door veel films, dus ook Nederlandse films. Wat ik mis kan ik nu inhalen, dat is te gek.

Hoe bekijken jullie de films?
Guido: Ik bekijk de films zowel op mijn giga Oled TV als op mijn laptop, het ligt eraan waar ik ben.
Stanley: In de bioscoop (zonder popcorn) heeft mijn voorkeur, maar ik kijk overal, altijd!

Maak je notities tijdens het bekijken van de films?
Stanley: Ik maak zeker geen notities tijdens het kijken. Ik zie dat tijdens viewings in de montage vaak, maar degene die schrijven missen vaak van alles en irritant genoeg juist vaak de dingen die ze op dat moment aan het opschrijven zijn. Het kijken van de film moet als een onderdompeling in de gefilmde wereld zijn, even wegdromen in de vertelling.
Guido: Als iets goed is, maak ik achteraf wat aantekeningen. En anders doe ik dat terwijl ik kijk, maar ik heb een fotografisch geheugen voor films, dus het is niet echt nodig.

Overleg je met collega-stemmers over je keuzes?
Guido: Nee nooit, waarom zou je?
Stanley: Tijdens de lunch praten we veel over de films die we zien, daar komen dan zeker ook de Nederlandse films langs, maar dat zie ik niet als overleg over het stemmen.

Waar let je specifiek op in de beoordeling op kandidaten binnen je eigen vakgebied? 
Guido: Bij de beoordeling van mijn vakgebied Camera kijk ik naar hoe de shots, kadrering en het licht worden gebruikt om het verhaal te vertellen. Voor mij is het verhaal het belangrijkst. Dus als dat werkt en het camerawerk versterkt dat, dan word ik daar enthousiast van. Mooie fotografie op zich doet me niet veel.
Stanley: Een film maken is een groepsproces en je weet natuurlijk nooit wie wat bedacht heeft of met welke bouwstenen iemand kon werken. Die prestatie kun je nooit beoordelen, maar je kunt wel kijken of er in iemands specifieke vakgebied iets bijzonders gebeurt. Hoorde of zag ik iets wat ik uitzonderlijk vond? Raakte het me? Hierbij hebben, net zoals bij de algemene stemronde, vooral de “brutalere” keuzes mijn voorkeur. Voor de duidelijkheid: dit kan in alle soorten films of documentaires gebeuren. Vorig jaar vond ik bijvoorbeeld dat er heel veel spannende documentaires gemaakt waren en dit jaar zag ik een aantal hele interessante fictiefilms.

 

Foto Guido van Gennep door Barry Atsma.

 
  • Nominaties Gouden Kalveren 2019
    In Utrecht zijn op dinsdag 10 september 2019 de Gouden Kalveren-nominaties bekend gemaakt. De namen… Lees meer »
  • In gesprek met... Stanley & Guido
    Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? We vroegen het aan editor Stanley Kolk (NCE) en cameraman… Lees meer »
  • Rutger Hauer overleden
    Rutger Hauer is overleden. Een van onze weinige wereldsterren, die toch het liefst in een Fries… Lees meer »
  • Verslag: NFF Extended Auteursrecht
    De grote zaal van Eye Filmmuseum was op dinsdag 9 juli het podium voor vier topadvocaten die in… Lees meer »
  • In gesprek met… Sieger en Ashar
    Hoe ervaren je vakgenoten het stemmen? We vroegen het aan acteur Sieger Sloot en scenarioschrijver… Lees meer »
  • Bestuurslid Menno Boerema overleden
    Afgelopen weekend is ons geliefde bestuurslid Menno Boerema overleden.  Met ongekende gedrevenheid,… Lees meer »
  • Naar de film in het Louis Hartlooper Complex
    Sinds 1 juni 2018 kunnen leden met de DAFF-ledenpas gratis Nederlands films bezoeken in Het Ketelhuis… Lees meer »
  • Pieter Verhoeff 1938 - 2019
    DAFF-lid Pieter Verhoeff was een sociaal bewogen filmmaker met een sterke hang naar historisch drama.… Lees meer »
  • De Dutch Academy For Film breidt uit met filmmakers met TV-credits en industry-leden
    De Dutch Academy For Film heeft de voorwaarden om lid te kunnen worden aangepast. Naast filmmakers… Lees meer »
  • Schrijvers gezocht voor Writersroom!
    Op 24 juni 2019 organiseert ROSE stories een nieuwe editie van WRITERSROOM. Bij dit event krijgen… Lees meer »